Källgranskning

Ha med kritiskt perspektiv, men beskriv varför man ska använda källorna, inte varför man inte ska använda dem. Kan ha dåliga sidor, men kan variera beroende på sammanhang om det är av väsentlig betydelse.

 

Vad är en källa?

  • Det material ni behöver för att besvara era frågor
  • Text, studie, vetenskapliga artiklar, intervjuer, statistik
  • Inte alltid den som publicerat informationen (den som skrivit källan)

 

Hantera källor

  1. Observation; Vilka källor kan hjälpa mig belysa frågeställningen? Vad är relevant? Vilka källor finns tillgängliga? Vilken typ av källa ska jag använda mig av?
  2. Ursprung: Vem ligger bakom källan? Finns det samband mellan källan och den verklighet den beskriver? När blev källan till? Syfte, är den partisk? (äkthet, tid, tendens, beroende)

             → motivera varför; tidsperspektiv (förstahandskällor tar tid)

  1. Tolkning (av källan); Vad står i källan? Gå djupare in på de fyra källkritiska frågorna. Sätta sig in i vad avsändaren försöker säga, inte missförstå.
  2. Användbarhet; Hur användbar är den här källan utifrån syftet med uppgiften?

 

Finns en överensstämmelse mellan källorna? Sätt att visa om något verkligen hänt.



Typer av källor

  • Beskrivande; beskriver ett fenomen (statistik)
  • Värderande; innehåller skribentens egna värderingar (debattartikel)
  • Offentliga och personl